vrijdag 19 oktober 2012

Recept: Mini-Lasagne


Sinds ik studeer ga ik veel meer experimenteren met eten, want ik moet nu natuurlijk alles zelf maken. Ik pas een proefje gedaan met 'mini-lasagne' en dat wil ik met jullie delen. Het is allemaal een beetje proberen en aanpassen naar hoe je het zelf wilt, maar het is heerlijk!

Wat je nodig hebt:
-Hartige taart bladerdeeg
-Tomatensaus
-Gehakt (250 gram)
-Prei
-Ui
-Boter 
-Ei
-Geraspte kaas 



Het recept kan heel makkelijk aangepast worden, want het is maar wat je lekker vind. Hou je niet van ui? Doe het er dan vooral niet in. Hou je van champignons? Dan kun je die ook toevoegen. Heel makkelijk allemaal.

Je begint met een vorm waar je de lasagne in kan maken. Ik heb gebruikt van kleine vormpjes. Het leuke van deze vorm is dat de lasagne als een soort cupcake wordt. Op de manier is het een leuk hapje. Als eerste moet de vorm goed ingevet worden met boter zodat de lasagne er makkelijk uitkan.

Dan gebruik je een koekenpan waar je het gehakt in bakt. Je fruit een ui en voegt die toe aan de gehakt wanneer deze niet meer rood is. Dan voeg je de prei toe en roer je het goed door elkaar. Als alles even goed gebakken heeft, voeg je de tomatensaus toe en warm je die even mee op. Ondertussen kun je hartige bladerdeegjes in de vormpjes doen en laat je de hoekjes over de rand hangen.

Wanneer de saus voor de lasagne goed warm is doe je deze op de bladerdeeg. Wanneer het cupje goed gevuld is, vouw je de hoekjes naar binnen waardoor het een soort dakje wordt van de saus. Als je alle vakjes gevuld hebt, smeer je wat ei over de bovenkant en strooi je er geraspte kaas overheen. Klaar om in de oven te gaan! Ongeveer op de 200 graden en dan 15-20 minuten. Neem af en toe even een kijkje, want het kan per oven en per grootte van de 'mini-lasagne' verschillen. Je ziet aan de bovenkant van de 'mini-lasagne' wel of ze al goed zijn.

En zo een heb je een heerlijk receptje! Het is aan te passen naar je eigen smaak en ziet er erg leuk uit. Het is ook mogelijk als een ham/prei/ei taartje, maar deze zal ik jullie later een keer laten zien!




1 opmerking:

  1. Wat leuk je blog zeg!! enne voor studenten,.....misschien krijg ik op deze manier mijn kinderen aan het eten???? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen