zaterdag 1 december 2012


 3 maanden niet .. wat?! 

Mensen die mij al beetje kennen zullen het wel weten, ik hou van shoppen! Soms heb ik zelfs een lichte vorm van shopverslaving. Ik doe graag mee met de nieuwe mode en heb daar ook heel wat geld voor over. Maar wat heb ik nou allemaal? Een enorme kast vol, maar van de helft weet ik niet eens dat ik het heb. Al dat shoppen kost veel geld en tijd, maar waarvoor? Op 1 december komt hier verandering in. Vanaf 1 december ga ik 3 maanden niet shopppen! 3 hele maanden! Dit zijn 90 dagen, 2150 uren, 129.000 minuten en 7.739.979 seconden. Lang dus. Dat precies met alle mooie sales en acties die de winter met zich meebrengt! 

Waarvoor doe ik dit nou? Bij een bijeenkomst van MyStyle, waar ik jullie later meer over zal vertellen, kwam ik in aanraking met fashion heroes. Zij hebben 1 missie: gifvrije kleding. De uitdaging die hier aanvast zit is om drie maanden - van 1 december tot 1 maart - geen nieuwe kleding te kopen. Een gifvrije winter voor een gifvrije toekomst. Laat modebewust een nieuwe betekenis krijgen door je shop stijl aan te passen.

Gif in mijn kleding?! Uit onderzoek van Greenpeace is gebleken dat er giftige stoffen in textiel zitten. Dat komt door het gebruik van chemicalien tijdens het verven, fixeren en het behandelen van de stoffen. Het meeste van onze kleding wordt gemaakt in landen zoals China en Bangladesh waar er nog volop giftige stoffen worden geloosd die hier in Europa al lang verboden zijn. Een ver-van-mijn-bed-show, zou je denken. Mis, want op het moment dat je de wasmachine aanzet, worden de giftige stoffen ook in ons drinkwater gespoeld.Voor alle informatie over giftige stoffen in textiel, ga naar: http://www.greenpeace.nl/campaigns/giftige-stoffen-2/#tab=3

Dus om deze reden ga ik 3 maanden niet shoppen. Ik zie het als een uitdaging voor mezelf en om andere te laten zien dat ik het kan. Mijn kast is vol genoeg en op deze manier kan ik ontdekken wat ik allemaal heb en kan ik creatief worden met mijn kleding. Ik heb er zin in! Heb je nog leuke ideeen over hoe ik mijn kleding nieuw leven kan geven? Post het dan bij dit artikel, alles is welkom! 

Liefs, 
Een nieuwe Fashion Hero! 




2 opmerkingen:

  1. Wauw Nynke, ik vind het echt super knap dat je het gaat doen! Ik ga er echt over nadenken om het ook te doen! In ieder geval super veel succes ermee!

    p.s. Wat leuk dat je een blog hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook dit idee van je Nynke is heel gaaf! Mijn complimenten. Ik doe al heel lang niet shoppen (uit andere redenen) maar deze van jou is ook een goede : ) Thanks.
    Overigens, wou ik je net aan Marloes B. "voorstellen" ik bedoel een wederom super initiatief van haar en haar vriendin aanbevelen. Namelijk hun secondhand kleding ruilbeursen voorlopig kleinschalig op hun school. Is het een idee dat jullie iets samen gaan doen en jullie beide economisch en ecologisch verantwoord en duurzame uitvindingen massaal onder de jongeren onder de aandacht brengen. Maak een hype van. Dat is tegenwoordig heel erg in : )) Heel veel succes en ik ben trots erg op jullie!

    BeantwoordenVerwijderen