zaterdag 23 februari 2013

DIY shirt met kant


Doordat ik 3 maanden niet mag shoppen ben ik een shirt van mij gaan oppimpen. Kant is op dit moment helemaal in en met deze makkelijke do-it-yourself kan je oude shirt weer langer mee. Het is heel gemakkelijk en kan op verschillende manieren en patronen. Dus pak er een oud shirt bij en make it better!


Benodigheden:
-shirt
-kant
-naald
-draad
-veiligheidsspelden
-schaar
-(stuk karton)

De benodigheden kun je allemaal wel ongeveer bij een naai of stoffen winkel kopen. Ook de Hema heeft veel van de benodigheden wel te kopen. Het kant heb ik bij een stoffenwinkel gekocht omdat je dan veel verschillende keuzes hebt.

Ik heb eerst het shirt aangetrokken om te kijken hoe ik het kant wou hebben. Wanneer je een shirt aan hebt staat het weer heel anders dan wanneer je je shirt op tafel hebt liggen.

Toen ik ongeveer had bedacht hoe ik mijn kant wou hebben heb ik karton gebruikt om tussen het shirt te doen, zodat ik niet beide kanten van het shirt aan elkaar vast zou naaien. Ik heb met veiligheidsspelden het kant op een paar plekken vast gezet voor de vorm.


Daarna heb ik naald en draad gepakt om het vast te gaan naaien. Omdat het kant zo fragiel is, kan je het het best met de hand vastnaaien omdat met een naaimachine niet echt gaat. Ik heb het langs de pijlen vastgenaaid. Ik ben begonnen met 1 kant volledig vast te zetten langs het dikkere gedeelte van het kant. Daarna ben ik aan de andere kant ook stukken vast gaan zetten, dit hoeft niet perse maar is wel steviger.

Het beste kan je met verschillende stukken het kant vastmaken, dus niet in 1 keer achter elkaar het hele stuk kant vastmaken. Wanneer het draad dan op 1 plek kapot gaat, laat niet meteen het hele kant los. Door het stukje voor stukje te doen, blijft het kant beter zitten.

Als laatste heb ik op de knoopjes waar ik het kant vastmaakte een beetje nagellak gedaan, op deze manier laten de knoopjes niet snel los en blijft het kant beter zitten. Ook bij het uiteinde van het kant heb ik een beetje nagellak gedaan zodat dit niet gaat rafelen.

En Tada, dat was het al! Zoals je ziet heb ik het vanaf de hals met een hoek vastgemaakt, maar het kan natuurlijk op veel meer manieren.

Ga  jij ook zoiets doen, of heb je een leuke creatie gemaakt met een shirt? Laat het me weten!
xxjes Nynke






Geen opmerkingen:

Een reactie posten