zaterdag 23 februari 2013


Fashion against toxic, 3 maanden niet shoppen!


Het is alweer even geleden dat ik ben begonnen met niet shoppen. Op dit moment heb ik nog een week te gaan en dan mag ik weer. Het ging makkelijker dan ik dacht! Ik hoef er gewoon niet over na te denken, omdat ik het toch niet mag. Geen zorgen maken over nieuwe kleding, geld voor kleding en om te gaan winkelen. Het was af en toe even lastig aangezien ik in de winkelstraat van Leiden woon. Wanneer ik mijn gordijnen open doe, bevind ik me in het Walhalla van winkels. En wanneer ik dan na school door de winkelstraat loop en daar die oh-zo-leuke jasjes zie hangen voor ‘maar’ 20 euro, dan heb ik het toch even lastig. Maar de maanden zijn snel gegaan en ik heb nu nog maar een week vol te houden!

Ik heb de afgelopen weken wel geleerd hoeveel kleren ik eigenlijk heb en hoe weinig ik eigenlijk nodig heb. Het belangrijkste van je kleding kast zijn eigenlijk een paar goede basics. Met een aantal basic hempjes, een basic rokje, een spijkerbroek, een blazer en een paar goede panty’s kom je al heel ver. Als je dat in je kast hebt liggen, kun je al veel meer combinaties maken met de rest van je kleding.

Het leuke van de afgelopen weken is dat je er creatief van word! Ik heb een aantal do-it-yourself gedaan en op die manier mijn kleding een beetje leuker gemaakt. Wanneer je geen nieuwe kleding mag kopen, is het opknappen van je oude kleding een erg leuke bezigheid!

Ik ben tot nu toe erg blij dat ik mee heb gedaan aan de 3 maanden niet shoppen voor fashion against toxic. En naast fashion against toxic zijn er nog vele andere ondernemingen die zijn gebeurd voor eerlijke kleding. Bijvoorbeeld fashion victims, waar Zarayda Groenhart zich ook voor inzet: http://fashionvictims.nl/

Op deze site laten ze meer zien over eerlijke fashion en komt ook een filmpje van fashion against toxic langs. Kijk bij de video’s eens naar het tweede filmpje waar ook word verteld over fashion against toxic, waar ik aan mee doe: http://www.nomorefashionvictims.nl/

En wat dacht je van de acties van Greenpeace? Toen de Amsterdam fashionweek er was heeft Greenpeace acties gevoerd tegen gifstoffen en het heeft geholpen! Bedrijven zoals G-star gaan nu ook hun best doen om gifvrije kleding te produceren, dit zal niet gelijk zo zijn maar het is een begin. De laatste paar weken is er een verschuiving geweest in de kledingindustrie en je merkt dat onze vraag naar kleding de merken beïnvloedt. Als wij vragen naar gifvrije kleding dan gaan de merken daar  hun best voor doen. Als wij dus met z’n allen gifvrije mode vragen, zal er naar ons geluisterd worden. We hoeven echt geen geitenwollen sokken types te worden, maar eerlijke kleding kan op heel veel manieren!

Ik wil jou nu vragen om in je kast te kijken naar wat je allemaal hebt..  heb je alles wat daar hangt wel nodig? Hangt er nog kleding met het prijskaartje aan? Ligt er kleding dat je al jaren niet hebt aangedaan? Ontdek je kledingkast opnieuw, pimp je kleding op of ruil met je vriendinnen! Op deze manier ben je ook al eerlijk bezig en herbruik je je kleding. Laten we ervoor zorgen dat andere mensen geen victim worden van onze kleding! Ik ben benieuwd naar wat jullie gaan doen 

 xoxo Fashion Hero 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten